lørdag 13. desember 2008

Den slimsausen så fryktelig fristende ut men...


Som en reaksjon på Trines innleg ( http://trgrane.blogg.no/)om de 17 usle bivirkningene, som muligens følger bruk av malariatabeletten, Malarone, tar jeg meg friheten til å sette innleget hennes i perspektiv.

Jeg tar også tabeletter mot malaria, men jeg tar Lariam istedet for Malarone.

Mulige bivirkninger av LARIAM:
Svimmelhet, kvalme, brekninger, diare, magesmerter, balanseforstyrrelser, hodepine, søvnighet søvnforstyrrelser. Forandringer i blod, blodtrykk og hjertefrekvens, rødme, besvimelse, utslett, utvidelse av blodårene i huden, elveblest, kløe, håravfall, muskelsvakhet, muskelkramper, muskel- og leddsmerter, stikninger og dovenhetsfølelse i huden, skjelving, kramper, uro, nedstemthet, rastløshet, angst, glemsomhet, sinnsforvirring, hallusinasjoner, aggresjon, psykotiske og paranoide reaksjoner, synsforstyrrelser, øresus, kraftløshet, tretthet, tap av appetitt, ulystfølelse, feber og frysninger. Forstyrrelser i hjertets ledningssystem (atrioventrikulært blokk), hjerneskade, alvorlig hudutslett/hudforandringer (Stevens-Johnsons syndrom, erythema multiforme), forbigående økning i leverenzymverdier. Det har vært sjeldne rapporter om selvmordstanker, men en årsakssammenheng med legemidlet er ikke bekreftet.
Til deg som tenker at jeg må være helt dust som frivillig stapper i meg dette medikamentet, må jeg få si et par ting i Lariams forsvar.
1) Lariam er billigst.
2) Man kan faktisk skylle ALT på Lariam. "Uff nei beklager at jeg glemte å ta oppvasken i går. Du skjønner man får så mye verre hukomelse av den Lariam tabeletten" eller Det var dumt av meg å være så aggressiv mot deg i stad men du hvet Lariam..." En ganske så praktisk her nede "Den slimsausen så fryktelig god ut men malariamedisinen som jeg tar gjør desverre at jeg får veldig dårlig appetitt..."

Nei Lariam er faktisk ikke så værst. Passer kanskje ikke til en hypokonder, men for meg funker det ganske så greit.

3 kommentarer:

Unknown sa...

meget interessant! rappoterte selvmordstanker.. håper ikke det var deg da vertfall..
men får ikke håpe de plager deg mer enn at du kan ta utnytte av de!
hørtes meget ..interessant.. ut! :p
Kos deg videre min kjære! :)

Norveig sa...

ulystfølelse? Fantastisk ord. Det kan du faktisk bruke om alt: nei, jeg kan ikke ta oppvasken, jeg får ulyst av malariatabletten. haha. Eller: jeg kan ikke gå i butikken. Jeg fikk et slikt angrep av ulyst pga tablettene. hahaha. håper bare du ikke får for mange "ordentlige" bivirkninger siss...
Tu me manque! Bisous.

. sa...

kjære kristin, god jul til dere alle i maliland!
jeg har jo alltid vært kristin 1. dessuten kom jeg først til hurdal av kristinene.
ja, frukt er digg.en smak av paradis.
peace out.